Tegevus 2. Persoonade koostamine

Eesmärk: Luua realistlikud persoonad disainitava õpikeskkonna tüüpiliste kasutajate kohta, toetudes taustauuringule.

Selles osas tuleb kirjeldada, kellele teie loodav õpikeskkond on mõeldud ja miks just selline lahendus võiks neid toetada. Analüüsi eesmärk on mõista oma sihtrühma õppijaid võimalikult realistlikult – nende eesmärke, harjumusi, digitehnoloogilist valmisolekut ja õppimisviise.

Selgitage lühidalt, millises vanuses või õpiastmes on teie sihtrühm (õppijad). mis kontekstis nad õpivad (nt lasteaed, kool, ülikool, täiskasvanuharidus, mitteformaalne õpe, töökohal õpe). Samuti, mis tüüpi õppimist teie kavandatav keskkond toetab (iseseisev õppimine, rühmatööd, loovprojektid jne).

Seejärel kujundage persoonad, kes esindavad teie õpikeskkonna peamisi kasutajaid. Persoonad on küll fiktiivsed, kuid realistlikud tegelaskujud, kes põhinevad tegelikel kasutajatüüpidel. Persoona kõige olulisemaks osaks on tema eesmärgid seoses kavandatava õpikeskkonnaga. Persoona isiku kirjeldus on neid toetav osa, mis aitab jätta mulje persoonast kui reaalsest inimesest.

  1. Kasutajatüüpide määramine: otsustage taustauuringu põhjal, kes on teie õpikeskkonna tüüpilised kasutajad (nt “tavaline” õpilane, õpiraskustega õpilane, algaja õpetaja, kogenud õpetaja vms).
  2. Eesmärkide kaardistamine: kirjutage üles kõik kasutajate eesmärgid mõeldes nii funktsionaalsetele eesmärkidele (mida nad tahavad teha) kui ka emotsionaalsetele (miks see neile oluline on).
  3. Eesmärkide grupeerimine: grupeerige iga kasutajatüübi eesmärgid 3–4 peamiseks eesmärgiks / vajaduseks. Sõnastage need selgelt ja tegevuslikult (nt „Soovin õppida läbi mänguliste tegevuste”).
  4. Persoona tüüpide määramine: otsustage, millise kasutajatüübi põhjal koostate peamise persoona, milliste põhjal teiseseid persoonad. Mõningatel juhtudel võib vajalik olla ka mingi muu persoona tüüp (nt teenindatav persoona – lapsevanem).
  5. Persoonade koostamine: iga rühma liige loob ühe persoona, kasutades ühist kujundust ja struktuuri.

Persona peab sisaldama vähemalt:

  • Nimi ja foto (fiktiivne, kuid realistlik)
  • Lühike taustainfo (haridus, roll, kogemus). Õppimise või õpetamise kogemus, tehnoloogiline taust, töö- või õpikeskkond.
  • Eesmärgid / vajadused (3–4 peamist). Mida ta soovib õppimise või õpetamise kaudu saavutada? Mis teda motiveerib?
  • Digitehnoloogiline pädevus / töövahendid. Milliseid digivahendeid ning keskkondi/lahendusi ta oskab kasutada ja kui enesekindlalt? (tema digipädevuse tase: alustaja, tegija, eestvedaja)
  • Õppimise / kasutuse kontekst (kus, millal, kuidas õpib). Kuidas ta eelistab õppida (visuaalselt, praktiliselt, koostöiselt, iseseisvalt jms)? Samuti, kuidas ta oma õppimist mõtestab? Kas ta oskab oma õppeprotsessi planeerida, jälgida ja hinnata (metakognitiivne teadlikkus)? Milline õpikeskkond toetaks tema õppimiseelistusi?

Võite kasutada veebitööriistu, mis lihtsustavad disaini (nt UXPressia, Xtensio).
Kasutage sama kujundusmalli kogu rühmas.

  1. Persoonade esitamine: postitage kõik persoonad ühe postitusena rühma juhi ajaveebi.

P.S Persoonade puhul peab ka tulema 2-3 viidet juurde, millele tuginete kui persoonade õppimiseelistusi põhjendate. Kindlasti aitab Haridustehnoloogia ja õppimisteooriate aines kuuldu, nähtu ja kogetu.