Kursuse ülesehitus
Kursus IFI7235.DT Õpikeskkonnad ja võrgustatud õpe toimub peamiselt e-õppe vormis. Iga kursusel osaleja loob oma personaalse õpikeskkonna, mille keskseks osaks on ajaveeb, mille kaudu esitatakse individuaalsete ülesannete lahendused. Individuaalsed ülesanded on jagatud neljaks põhiteemaks ning valikteemadeks, mille hulgast üliõpilane valib kaks teda enam huvitavat teemat:
- Ülevaade haridustehnoloogia ajaloost
- Õpihaldussüsteemid
- Personaalsed ja avatud õpikeskkonnad
- Võrgustatud õpe
- Valikteema I
- Valikteema II
Valikteemad:
- E-portfooliod
- Avatud haridus
- Digitaalsed õpimärgid
- Personaliseeritud õpe
- Nutikad õpikeskkonnad
- Üliõpilase enda poolt pakutud valikteema
Sellele lisandub seitse seminari vormis toimuvat kontaktpäeva ja rühmatööna koostatav õpikeskkonna disain. Kursuse esimesel nädalal peavad üliõpilased üles seadma oma personaalse õpikeskkonna, avaldama lühikese enesetutvustuse ning ootused kursuse suhtes õpilepingu kujul. Kursuse viimasel nädalal peavad üliõpilased kirjutama refleksiooni, milles analüüsivad oma õpiprotsessi.
Õppetöö maht
Kursuse maht on 6 EAP, millele vastab 156 tundi õppetööd. Õppetöö jaguneb kontakttundideks (28 tundi), individuaalseteks blogimisülesanneteks (74 tundi) ja rühmatööks (54 tundi). Õppetöö soovituslik ajaline jaotus on esitatud järgnevas tabelis.
Hindamine
Hindamismeetodid: kirjalikud analüütilised ja reflekteerivad ajaveebi postitused kursusel käsitletavate teemade kohta; grupitööna õpikeskkonna koostamine ning selle tutvustamine kontaktpäeval.
Iseseisvate tööde ja rühmatöö hindamine põhineb õpimärkidel (ingl Open Badges). Ülesannete ja tegevuste eest teenitavate õpimärkide punktid on esitatud järgmises tabelis. Eksami hinne kujuneb kogutud õpimärkide punktidest (A – alates 91 p; B – alates 81 p; C – alates 71 p; D – alates 61 p; E – alates 51 p).
Viitamine
Ajaveebipostituste koostamisel kasutatud teadusartiklitele ja raamatutele on soovitatav viidata APA viitamissüsteemi (PDF) kasutades. Veebilehekülgedele ja rakendustele viitamisel piisab linkimisest.
Plagiaadi ennetamine
Iseseisvad tööd ei tohi sisaldada plagiaati. Plagiaadiks loetakse teiste autorite teoste osade (laused, teksti põhiideed, visuaalsed materjalid, vms) esitamist oma töös nii, et need on ilma korrektse akadeemilise viitamiseta omistatud töö esitajale. Teise autori teksti sõnasõnalt kordamist loetakse plagiaadiks nii originaalkeeles kui tõlgitult. Vajadusel tuleb teise autori sõnastus esitada tsitaadina (jutumärkides) koos korrektse akadeemilise viitega. Esmakordse plagiaadijuhtumi puhul tehakse üliõpilasele hoiatus ning plagiaati sisaldavat ülesannet ei arvestata. Korduva plagiaadijuhtumi puhul loetakse kursuse eksam mittesooritatuks (vt Tallinna Ülikooli õppekorralduse eeskiri § 21 lg 23). Akadeemilisel üksusel on õigus akadeemiliste tavade rikkumise tõttu põhieksamit mittesooritanud üliõpilast mitte lubada järeleksamile. Sellisel juhul kohustub üliõpilane ainekursust korduskuulama.
Tehisintellektil põhinevate sisugeneraatorite (nt ChatGPT) kasutamisel iseseisvate tööde koostamisel tuleb ära märkida kasutatud sisugeneraator ning selle abil koostatud osa tööst.
Tähtajad
Kursus on jagatud kuueks teemaks, mis igaüks kestab kaks nädalat. Vastava teema individuaalne ülesanne postitatakse esimese nädala alguses ning üliõpilaste postituste tähtajaks on esimese nädala pühapäev. Seejärel jääb üks nädal kommentaariarutelude jaoks.
Kui üliõpilane jääb mingil mingil põhjusel kursuse ajakavast maha, siis tuleks tööd jätkata käimasoleva teema juurest ning esitada hilinenud ülesanded hiljem. Teineteist jälgiv ja toetav õpikogukond toimib paremini, kui õppijad tegelevad samaaegselt sama teemaga.
Õpikeskkond
Kursuse toimub avatud õpikeskkonnas, mis koosneb järgmistest osadest:
- Kursuse ajaveeb https://opikeskkonnad.ee
- Kursusel osalejate ajaveebid WordPress.com või Blogger keskkonnas;
- EduFeedr ajaveebide registreerimiseks;
- Discord kursusega seotud lühiteadete avaldamiseks ja sõnumivahetuseks;
- Protopage ajaveebipostituste koondamiseks;
- Panopto videosalvestuste jagamiseks;
- Google Drive kaust piiratud ligipääsuga materjalide jagamiseks;
- Moodle õpimärkide väljaandmiseks.
Kursuse märksõna kursusega seotud materjalide tähistamiseks veeb 2.0 keskkondades on opikeskkonnad (või #opikeskkonnad).
Ajaveebipostitused ja kommentaarid
Seoses ajaveebipostituste ja kommentaaridega oleks hea järgida kolme soovitust:
- Lisa oma postituse sisusse link ülesande kirjeldusele kursuse ajaveebis. See võimaldab automaatselt siduda ülesanded ja neile vastuseks esitatud lahendused.
- Ära muuda juba avaldatud postitusi. Kui teed iseseisva töö mitmes osas, siis avalda see eraldi postitustena, mitte ära täienda varem avaldatud postitust. Ainsaks erandiks on väikeste kirjavigade parandamine varasemates postitustes.
- Luba oma ajaveebis kommentaaride automaatne avaldamine. WordPress puhul tuleb selleks kontrollida, et Discussion Settings leheküljel oleks märgistamata valikud An administrator must always approve the comment ja Comment author must have a previously approved comment. Blogger puhul tuleb valida Comments lehel Comment moderation juures raadionupp Never.
Privaatsus avatud õpikeskkonnas
Kui üliõpilane ei soovi mingil põhjusel oma ülesandeid avalikult ajaveebis esitada, siis võib kaitsta oma postitused parooliga ning anda õppejõule ligipääsuks vajalik parool. Sel juhul muidugi jääb üliõpilane ilma kursusekaaslaste poolt saadavast tagasisidest.
Kui üliõpilane ei soovi oma nime all ajaveebis kirjutada, siis on võimalik kasutada õppejõule teadaolevat varjunime (või lihtsalt Eesnimi P.).
Avatud kursus
Kursuse e-õppe osa toimub avatud kursusena, kus saavad tasuta osaleda ka huvilised väljapoolt Tallinna Ülikooli. Kursusel osalemiseks tuleb registreerida oma ajaveebi aadress EduFeedr keskkonnas. Vabatahtlikud osalejad saavad samasugust tagasisidet oma töödele, nagu ametlikud osalejad. Ainsa erinevusega ei saa nad kursuse eest Tallinna Ülikooli ainepunkte/tõendit.
Täiendav info
Vanemad kursuseprogrammid
- Alates 2019 kursuseprogrammid on õppeinfosüsteemis ÕIS
- Kursuseprogramm 2016 (PDF)
- Kursuseprogramm 2015 (PDF)
- Kursuseprogramm 2014 (PDF)
- Kursuseprogramm 2013 (PDF)
- Kursuseprogramm 2012 (PDF)
- Kursuseprogramm 2011 (PDF)
- Kursuseprogramm 2010 (PDF)